Бібліотечні уроки

Книга - це чудо.

Мета:розвивати мовленнєву активність дітей. Залучати школярів до світу художньої літератури. Сприяти формуванню духовного світогляду та всебічного розвитку особистості кожної дитини.
Виховувати любов до книги.
                                             Хід заняття
Бібліотекар.
Книги відкривають нам широкий світ знань. Книг незліченна кількість. Вони
дуже різні: великі і малі,з малюнками і без, дитячі і для дорослих, яскраві і не дуже. Є навіть в нашій бібліотеці книги для слабозорих .
(Демонструю книги)

Чому так багато різних книг?
Очевидно тому, що вони потрібні всім: малюкам,школярам,дорослим.
Про те як прийшла до нас книга ми знаємобагато. І хто її придумав, і що замінювало папір.
Ось давайте ми з вами спробуємо створити «подій». Який верблюд буде перший, а хто йтиме за ним. Таким чином ми відтворимо текст у якому йдеться про друкування книги.
1.Практичне завдання « Караван подій»
Над створенням книги працює великий колектив: письменникиі художники, редактори і дизайнери, колектив видавництва і типографії, працівниківкомбінату з виробництвапаперу.
Перш ніж книги побачитьсвіт, вони в рукописному варіантіпотрапляють разом з ілюстраціями художника до видавництва, де над ними працюютьредактори і коректори.
Підготовленийвидавництвомрукописнадходить у складальний цех. На спеціальних автоматах автор готуєфотонабір, тобтозображення рукописного тексту на фотоплівці.
Потімперевіряютьякістьодержаногозображення і, якщоценеобхідно, роблятьнеобхіднівиправлення.
Потімготуютьпапір, розрізають на аркушіпевного формату. У друкарську машину закидаютьпідготовленийпапір і спеціальніполіграфічніфарби, на нижнійсекціїзакріпляютьметалевіпластини з нанесеними на них текстами та ілюстраціями.
Післяцьогоматеріалпотрапляє у брошурувально-палітурний цех. Віддрукованіаркушізгинають так, щобсторінки книжки булирозташованіувідповідності з нумерацією.
Потімїхзшивають і одержуютькнижковий блок. Тоді блоки вставляютьупалітурку і закріплюютьклеєм.
 Ось уже книжка і готова.Їїперевіряють, запаковують і відправляють на книжковісклади, а звідти – до магазинів
Бібліотекар.
Першим у цьому списку стоїть письменник. Без його таланту,уміння спостерігати, фантазувати книга не з’явиться.Я вважаю,що в кожній людині закладений талант письменника. Тільки треба його розвивати. Свої сюжети він бере з життя. Героями його книжок стають як живі істоти так і різні предмети.
2.Цікавинки з літературної торбинки «Мені це найпотрібніше»
В торбинці знаходяться різні предмети. Ви виберете один  і складете з ним діалоги. Хоч ці предмети і не вміють говорити.
(Гуртківці обирають предмет. Я роздаю ляльки, а  кожен повинен скласти діалог. Кожний доводить, що йому ця річ найпотрібніша і він її мріє забрати собі.)
Починаю я.(На руках персонажі баби і діда).
-Дід. Бабо, давай ми з тобою попємо чаю.
-Баба.Давай. Та ось тільки чайника я щось не знайду.
-Дід.Це вчора ми його забули як пили чай на ганку.
-Баба. Але ж і там його нема.
-Разом. Не інакше як ворона вкрала.
Естафету передаю вороні. 

3.Аутотренінг «Компетентний читач»
Бібліотекар. Давайте закриємо на хвилькуочі та уявимо себе уролі «компетентного читача»…/звучить «Мелодія» Скорика/
Я чудово себе почуваю, адже:
·        я впевнений у своїхздібностяхщодооволодіння будь-яким предметом;
·        я швидко та легко читаю;
·        я перший відповідаю на всіпоставленізапитання;
·        я вміювибратицікаву та корисну книгу;
·        мені не потрібно «зависати в інтернеті» у пошукахтвору та відгуку на будь-яку тему, а потімчервоніти, коли у моїходнокласниківз’являютьсяроботи-близнюки;
·        друзівважають мене цікавимспіврозмовником, а вчителі – справжнімерудитом;
·        моїпідручникинайохайніші, а вдома – найкрасивішабібліотека;
·        мої батьки хвалять мене за те, що все так чудово в школі, а директор вручаєграмоти за активну участь у різноманітних конкурсах;
·        я розумію, щожиття – прекрасне, а читати – круто! 


4.Книжкові вихвалянки.
Гуртківці підходять до книжкової полиці, беруть в руки прочитану ними книжку і вихваляють її. Говорячи на сучасній мові роблять їй рекламу.

5.Бібліотечне дослідження «Який ти читач?»

1.Чи швидко ти читаєш художню літературу?
а) миттєво;
б)по-різному;
в)вдумливо;
2. У якому оточенні ти читаєш книжки?
а) у гучному;
б)будь-якому;
в)у тиші;
3. Чи перечитуєш ти книги?
а)часто;
б) ніколи;
в) рідко;
4. Чи цікавить тебе внутрішній світ героїв книги?
а)головне сюжет;
б) це для мене головне;
в)іноді;
5.Як- емоційно чи байдуже ти реагуєш на те, що написав автор?
а)радію чи сумую;
б)ніколи не реагую;
іноді;
6.Чи виникають у тебе образні уяви?
а)уявляю собі цілі картини;
б)іноді бачу героїв як живих;
в)ніколи;
7.Чи порівнюєш ти прочитане зі своїм власним життєвим досвідом?
а)завжди;
б)іноді;
в)ніколи;
8.Чи цікавлять тебе автори художніх творів як особистості?
а)так;
б)тільки відомі;
в)не цікавлять;
9.Чи пропускаєш ти описи природи?
а)так;
б)іноді;
в)ніколи;
10.Чи вигадуєш ти продовження до прочитаного?
а) так;
б)ні;
в)іноді;

Перевір себе.
8-10 балів . Ти читач художник, мислитель.
5-6 балів У тебе є певний читацький талант.
3-4 бали. Ти читаєш досить поверхнево.

6.Перегляд презентації «Памятники книзі».
7.Міні проект «Створи свій памятник книзі»
   1 група.Визначають матеріал для виготовлення памятника.
2 група. Шукають скульптора.
   3.група.Місце де буде стояти памятник.
Всі разомЕскіз памятника.

 Про книгу і бібліотеку
Мета: Ознайомити дітей зі шкільною бібліотекою, правилами користування бібліотечними книгами. Виховувати почуття поваги і шанобливого ставлення до книги.
Обладнання: Книжкові виставки, плакат «Права і обов’язки читачів»
Хід уроку
І. Організація учнів.
ІІ. Вступ

Вступне слово бібліотекаря:
 Сьогодні ви вперше завітали до шкільної бібліотеки. Що ж означає слово «бібліотека»? Подумайте , яке слово вам нагадує «бібліотека»? Так, Біблія. Всі ми знаємо найвідомішу книгу «Біблія». Біблія означає - книга. А бібліотека – це приміщення, де зберігаються книги. Бібліотека дуже схоже на невеличке затишне місто. І я вас запрошую в подорож чарівними вуличками нашого книжкового містечка.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
 А тема нашого сьогоднішнього уроку: «Про книгу і бібліотеку».
ІV. Вивчення нового матеріалу.
В нашому містечку, як ви бачите, вузенькі вулички з високими будинками. Порахуйте, будь ласка, скільки поверхів вони мають? Так, шість. Це книжкові стелажі. На кожному з них по шість поличок. На цих стелажах розмістились книги українських письменників. Назвіть, кого з українських письменників ви знаєте? Ось тут розташувались книги, написані М.Вовчком, М.Коцюбинським, Л.Українкою, Т.Шевченком. На цих стелажах чекають на своїх читачів книги, написані російськими письменниками, далі письменниками інших країн
Завітаємо в гості до одного з будинків. Бачите, як гарно оформлено цього стелажа. Мабуть, в цьому будинку свято. Прочитайте, що написано на стелажі? (Діти читають: «Подорож до країни див»)

Це - книжкова виставка для дітей. Бачите, книжки тут яскраві, в них багато ілюстрацій, здається ніби кожна книжечка посміхається і говорить: «Прочитай мене, будь ласка, я дуже багато цікавого тобі розповім». На кожній поличці зібрані книги на одну тему. Прочитайте їх назви, (діти по черзі читають рубрики виставки).
З назви «Куточок символіки» ми можемо дізнатися, що на цій поличці зібрані книги, в яких йдеться про гімн, прапор, герб - символи нашої держави. А як ви думаєте, про що розповідається в книгах цієї полички з назвою «Перлини народної мудрості»? (діти відповідають)


Подивіться уважно на верхній лівий кутик обкладинки книжки. Ви бачите декілька цифр і літер. Це адреса книжки. І кожна книжечка стоїть строго на своєму місці згідно цієї адреси, чекає на свого читача. Отже в бібліотеці книжки не можна переставляти, бо вони тоді заблукають. Запам’ятайте, це одне з головних правил бібліотеки: не переставляти книги на полицях.
Ось ми підійшли до стелажів, де мешкають книги для найменших. Це найкрасивіші, найгарніші книжки. Як дбайлива матуся вдягає дочку чи синочка в найкращу сукню чи костюм, зав’язує бантики, чистить черевички, так і письменники і художники, створюючи книжки для вас, малята, вклали багато праці, творчості, любові. Чи подобаються вам ці книжки? Які книжки є у вас дома? Де вони зберігаються?
А тепер ви отримаєте бібліотечні книги на свій формуляр і через тиждень обов’язково їх повернете назад до бібліотеки.
(Записують і повертають книги на абонементі).
VІ.    Підсумок уроку.
Ось і завершилась наша мандрівка чарівним книжковим містом. Ви побачили, як багато книг в бібліотеці, дізнались, що книжки стоять на поличках.


Елементи книги
Мета: Ознайомити учнів з основними елементами книги, видами і способами оправи книги, з назвами структурних частин книжки.
Обладнання: плакати з прислів’ями про книгу, виставка книг, таблички з
назвами структурних частин книжки.
Хід уроку.
І. Оголошення теми та мети уроку.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
 Розповідь бібліотекаря.
         Кожна книга, що потрапляє до ваших рук має свій «верхній одяг». Сьогодні на уроці ми познайомимося з основними елементами книги, що і складають книжковий «одяг». Отже давайте візьмемо книгу і уважно її розглянемо.(Використовуються різні книги) Це може бути паперова обкладинка або картонна палітурка на яку часто одягають суперобкладинка. Іноді робиться цупка паперова обкладинка без назви і прізвища автора, а всі дані про книжку друкуються на суперобкладинці.
         Як правило, книги великого об’єму мають тверду картонну палітурку, обклеєну із зовні папером або тканиною. Якщо подивитися на книгу з низу, то можна побачити із під спинки барвисту чи одноколірну стрічку - каптал.
Він використовується для того, щоб прикрасити книгу і приховати загин тканини спинки та тонку картонну смужку – відстав, яка використовується для того, щоб спинка була твердою. Каптал наклеюється зі сторони верхнього і нижнього обрізів книги.
         В книгах, виданих на хорошому папері і в красивій палітурці, іноді є стрічка-закладка, яка називається лясе.
         Оглянувши книжку із зовні, перейдемо до її внутрішньої частини. Відкривши палітурку, ми побачимо подвійний лист паперу, ліва сторона якого приклеєна до внутрішньої сторони палітурки, а права – вузенькою смужкою до першої сторінки книги. Такий же лист є і в кінці книги, але ліва сторона приклеєна до останньої сторінки книги, а права – до палітурки. Цей подвійний лист називається форзац. Він служить для зєднання палітурки з книжковим блоком. Деякі форзаци роблять з малюнками, тема яких відповідає змісту книги. Фронтиспіс – це малюнок, розташований поруч з титулом, на лівій сторінці. Він відображає характер усієї книги або є ілюстрацією до найважливішого епізоду. Це може бути також і портрет автора або головного героя твору.
Декілька раз слово палітурка згадувалося як єдине ціле, але палітурка складається із окремих частин. На малюнку ви бачите її в розгорнутому вигляді. Дві картонні сторонки палітурної кришки з’єднує спинка.
Робиться спинка із спеціальної палітурної тканини.
         Формат картонних сторонок береться дещо більший, ніж формат книжкового блоку. Це робиться для того, щоб виступи сторонок - канти - захищали книгу від механічних пошкоджень.
Всі книги складаються із листків, складених в зошити. Такі зошити у кількості 4-6 штук складають книжковий блок.
Всі книги складаються із листків, складених в зошити. Такі зошити у кількості 4-6 штук складають книжковий блок.


        
         Є два швейні способи закріплювати книги і брошури. Це прошив в тачку і в накидку.
         Кожний зошит книги має свій порядковий номер, позначений дрібним шрифтом в лівому нижньому куті першого листка. Ця нумерація називається сигнатура, наявність якої допомагає правильно підібрати зошити при оправі.
         Перша сторінка книги називається титульний лист і містить основні дані про книгу: прізвище та ініціали автора, назву книги, назву видавництва, рік видання.
        
VІ. Підсумок уроку.
Отже, сьогодні ви познайомилися з основними елементами книги. Знаючи як побудована книга ви легко зможете її відремонтувати. А як саме це зробити ми з вами поговоримо на наступному уроці.


Структура книги



Мета: познайомити учнів з книгознавчими поняттями: титульний аркуш,

передмова, зміст, умовні графічні позначки, виноска, збірка авторська, збірка тематична; розвивати вміння самостійно знаходити потрібний твір за змістом творів.

Обладнання: виставка книг «Книга – ключ до знань».

Хід уроку
І. Оголошення теми та мети уроку.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Бібліотекар. Перш за все, на що звертають увагу – це обкладинка книжки. Вона може бути твердою або м’якою.
Виступ групи «Словознайки» (підготовлені попередньо учні).
1-й учень. Обкладинка – це обличчя (або одяг) книги, це те, що зовні вирізняє її з-поміж інших видань. Нерідко саме завдяки обкладинці читач вирішує – зацікавить його книга чи ні.
Бібліотекар. Коли ви відкриваєте книгу, то ви бачите перед собою аркуш паперу, що з’єднує її із сторінками.
2-й учень. Форзац – це слово запозичене з німецької мови. У перекладі означає «сторінки, які йдуть перед текстом». Форзаців – два. Часом це просто білий папір. А у «Читанці» на першому форзаці вміщено малюнок що розповідає про створення книги, а на другому, в кінці підручника, зображено бібліотеку.
3-й учень. Часто на одній з перших сторінок книги вміщують звернення до читача. У «Читанці» ти також знайдеш його.
Бібліотекар. Окрім титулу зустрічається таке поняття, як «Фронтиспіс», Шмуцтитул».
4-й учень. «Фронтиспіс» – це малюнок, розташований поруч з титулом, на лівій сторінці. Він відображає характер усієї книги або є ілюстрацією до найважливішого епізоду. Це може бути також і портрет автора або головного героя твору.
Бібліотекар. Кожна окрема сторінка може містити колонцифру, колонлінійку, колонтитул, сигнатуру і норму.
5-й учень. Колонцифри – порядкова нумерація сторінок книги. Цифри нумерації можуть міститися зверху або знизу сторінки, посередині або збоку.
6-й учень. Колонлінійка є лінійкою того чи іншого малюнка. Вона частіше буває зверху сторінки.
7-й учень. Колонтитули – це рядки тексту, розміщені зверху полоси з назвами; приміром, на парній сторінці – назвами частин книги, а на непарній – її розділів.
8-й учень. Сигнатурою називають порядковий номер друкованого аркуша книги; розміщують її в нижньому внутрішньому куті першої сторінки кожного аркуша книги і повторюють з зірочкою на третій сторінці аркуша.
9-й учень. Норма – скорочена назва книги або прізвище її автора. Її вміщують на першій сторінці аркуша, біля сигнатури. Сигнатура і норма потрібні для контролю за правильністю підбору аркушів книги в процесі її виготовлення.


Бібліотекар. Книги проілюстровані різними малюнками, фотографіями, якщо книга про те, як зробити щось своїми руками. Книгу з малюнками читати цікаво, тому, що легко уявити собі те, про що говорить автор.
10-й учень. Завершує книгу – зміст – перелік назв розділів і творів. За допомогою змісту легко знайти потрібний розділ чи твір.
11-й учень. Коли береш до рук книгу, обов’язково переглянь її зміст. Він дасть тобі загальне уявлення про видання.
Бібліотекар. Є в книзі і вихідні дані. Це – паспорт її. Тут знайдемо ім’я та по батькові автора, його прізвище. Прізвище видавничих працівників, які доклали рук і вміння до створення книги. Це – редактор, художній редактор, коректор, технічний редактор.
12-й учень. Уважний читач прочитає тут, і коли книжку здано до набору в друкарню, і коли її почали друкувати. Є тут відомості про формат книги, тираж, ціну.
13-й учень. І дуже важливі дані: адреса поліграфічного підприємства, де книги виготовляли, і адреса самого видання.
Бібліотекар. Дякую нашим помічникам за проведений урок. А тепер ми з вами перейдемо до практичних вправ.

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Розгадування зашифрованого слова.


2. Робота з прислів’ями.

   IV. Підсумок урок.

Робота книжкової лікарні

Для книг, яким потрібні ліки гарні, відкрилась книжчина лікарня.
Лікарем стане кожен із вас у вільний день, у вільний час.
Книжки – як люди: народжуються, живуть, старіють. Як і люди, можуть хворіти. А, захворівши, потребують лікування. Для хворих книжок теж є спеціальні лікарні. Тільки вони називаються по-іншому - реставраційні майстерні. У нашій бібліотеці теж є така майстерня. Це "Книжкова лікарня". Тут навчають дітей берегти книги.
Юні лікарі надають першу допомогу пошкодженим книжкам, тим самим продовжують їм життя. Лікарем може стати кожен з користувачів, тому що книжкова лікарня відкрита завжди.



Бібліотечний урок-зустріч з воїнами АТО

Патріотичний бібліоурок "З відданістю Україні в серці"




Комментариев нет:

Отправить комментарий